BELAJAR MEMBACA
Ketika dalam proses membaca mata
memainkan peranan yang sangat penting.
Mata berfungsi merakamkan maklumat yang bercetak untuk diproses di dalam
otak. Maklumat yang disimpan ini
kemudiannya dipanggil maklumat visual.
Otak menggunakan maklumat visual untuk mentafsir makna sementara
maklumat visual yang dirakam oleh mata itu tadi akan ditafsir dalam otak.
Untuk
memproses maklumat visual ia memakan masa dan had masa yang diperlukan
bergantung pada berapa banyak maklumat yang diperlukan. Proses ini juga bergantung pada berapa banyak
pilihan yang perlu dibuat oleh otak. Hal
ini bermakna had laju kita mengenali sesuatu bergantung pada bilangan pilihan
yang ada.
Apabila
kita membaca mata kita bergerak dengan cara melompat-lompat. Istilah teknikal untuk kejadian ini adalah
ginjatan (saccades). Antara ginjatan
terdapat satu tempoh yang dipanggil penetapan.
Untuk merakamkan apa yang berlaku ketika seseorang itu sedang
membaca, sebuah alat iaitu ‘eye tracker’
boleh digunakan. Masa yang lam
diperlukan untuk penetapan kata dasar.
Manakala perkataan yang lebih kompleks mengambil masa yang lebih panjang
untuk penetapan dan berlaku pengesanan perkataan ke belakang. Tempoh penetapan penting kerana pada ketika
inilah maklumat diperoleh daripada teks.
Manakala semasa ginjatan, tiada
maklumat yang dirakam. Tempoh penetapan
sesuatu perkataan bergantung pada tiga faktor iaitu faktor kesan
kepanjangan, kesan kekerapan dan kesan
konteks.
Setelah
mata merakam maklumat visual teks bacaan,
proses selanjutnya ialah pengecaman kata. Proses pengecaman kata ini berlaku di dalam
otak. Pengecaman perkataan mengikut
kaedah fonetik melibatkan pentafsiran bunyi yang dibuat oleh satu huruf
tertentu atau gabungan huruf. Manakala
cara pengecaman seluruh perkataan melibatkan pengecaman perkataan secara
keseluruhan.
Setelah
mengecam perkataan, langkah seterusnya
dalam bacaan ialah memahami makna. Kita
belajar memahami makna melalui pengalaman.
Semasa kita membaca satu ayat,
perkataan dan frasa yang kita temui,
secara tidak langsung kita telah mengaktifkan daya ingatan yang
membenarkan kita untuk memahami makna.
Kejadian ini dikenali sebagai mencari makna. Mencari makna ialah kesan yang memudahkan
makna diberikan kepada kata yang telah dicam terlebih dahulu. Kajian mengenai mencari makna ini menemukan
satu perkara penting dalam proses membaca iaitu model minda (mental model). Andaian boleh dibuat, apabila pembaca menjumpai satu perkataan
baru, mereka akan bertindak membina
model mental berkaitan perkataan tersebut dengan bantuan model-model yang sedia
ada wujud dalam daya ingatan mereka.
Menurut
Smith (1990), kata yang dilihat dalam
bentuk tulisan itu ialah struktur permukaan bahasa iaitu berbentuk
penulisan. Manakala struktur dalaman
pula berkait rapat dengan makna yang dibawa kepada bentuk tulisan yang dapat
dilihat oleh otak tadi. Smith juga
berpendapat bahawa bukan perkataan yang membawa makna kepada ayat tetapi ayat
yang memberi makna kepada perkataan.
Makna juga dibina secara keseluruhan apabila pembaca dapat menggunakan
kiu yang terdapat dalam ayat. Kiu ialah
penanda yang membantu dalam pembacaan.
Sistem kiu terdiri daripada sistem kiu grafik, sistem kiu sintaksis, dan sistem kiu semantik. Sistem kiu grafik merujuk kepada hubungan
huruf-bunyi atau grafem-fonem, bentuk
perkataan, perkataan yang sudah
diketahui berbanding dengan perkataan baharu,
imbuhan awalan, akhiran dan kedua-dua sekali, pola ejaan,
faktor legibility dan ilustrasi.
Sementara sistem kiu sintaksis merujuk kepada pola ayat dan susunan kata
dalam ayat (subjek dan predikat), kata
berfungsi, pola intonasi, konteks tatabahasa, dan tanda bacaan. Kiu semantik fokusnya terarah kepada
kebolehan berbahasa, perbezaan
dialek, faktor fisiologi, kemahiran tanggapan pembaca, pengalaman intelek dan konsepsi pelajar dan
faktor fizikal, sosial juga emosi.
Tahap awal membaca
Peringkat asas membaca:
i.
Menyuburkan
dan memperkembangkan kesedaran membaca
ii.
Mendirikan
asas belajar membaca
iii.
Menyuburkan
pembelajaran membaca yang pesat
iv.
Membaca
dengan banyak
v.
Meneliti
pembacaan
Punca kanak-kanak gagal untuk
membaca walaupun telah diajar dengan baik:
i.
Masalah
tidak mengenal huruf (bentuk, nama dan
bunyi sama ada huruf vokal atau konsonan)
ii.
Masalah
tidak dapat mengeja dan membaca suku kata.
iii.
Masalah
tidak berkebolehan meramal perbendaharaan kata daripada perkataan yang dieja.
iv.
Masalah
kesihatan seperti rabun, masalah
pendengaran, emosi terganggu, terencat akal, kecacatan otak dan sebagainya.
v.
Masalah
pembalikan huruf.
Faktor kebolehbacaan (Shahrin Ismail, 2009)
i.
Kebolehan
pergerakan mata yang baik
ii.
Kebolehan
mengenal rupa bentuk asas huruf
iii.
Kebolehan
mengenal pasti dengan tetap huruf atau simbol yang dilihat
Proses dan kaedah belajar
membaca (Shahrin
Ismail:2009)
i.
Pengecaman
ii.
Asimilasi
iii.
Integrasi
dalaman
iv.
Integrasi
tambahan
v.
Retensi
vi.
Mengingat
kembali
vii.
Komunikasi
Pengecaman
a) melibatkan pengecaman simbol atau huruf
b) mementingkan pengetahuan tentang abjad
c)
langkah
ini berlaku segera apabila bermulanya proses membaca
Asimilasi
a) Melibatkan pencernaan segala perkara
yang dilihat, didengar dan dialami.
Integrasi Dalaman
a) Melibatkan pengetahuan tentang apa yang
tertulis
Integrasi Tambahan
a) Melibatkan pemahaman dengan sepenuhnya
apa yang dibaca
b) Pembaca menggunakan pengetahuannya yang
terdahulu untuk dihubungkaitkan dengan apa yang dibaca.
Retensi
a) Melibatkan penyimpanan maklumat asas
Mengingat kembali
a) Melibatkan keupayaan mengingati kembali
maklumat yang telah disimpan
b) Merupakan kemampuan untuk mengingat
semula atau mengeluarkan semula maklumat tersebut apabila diperlukan.
Komunikasi
a) Proses ini berkaitan dengan menggunakan
maklumat yang diperoleh dengan segera.
b) Komunikasi penting kerana ia melibatkan
proses berfikir.
Kaedah belajar membaca
Terdapat
dua kaedah yang digunakan untuk belajar membaca. Kaedah tersebut adalah seperti berikut iaitu:
i.
Kaedah Fonik
-
Memperkenalkan
huruf A hingga Z
-
Memperdengarkan
bunyi bagi setiap huruf dengan tepat
-
Memperkenalkan
huruf bersama bunyinya sekali dalam konteks perkataan
-
Apabila
sudah berjaya menyebutnya dengan tepat dan jelas, baharulah disuruh membaca senyap (baca dalam
hati)
-
ii.
Kaedah Lihat-Sebut
-
Masih
bergantung pada perkataan atau respon lisan
-
Pada
mulanya ditunjukkan gambar
-
Contoh, guru menunjukkan kad bacaan dan meminta
pelajar menjawab apa-apa yang tertera di atas kad
No comments:
Post a Comment