Selamat Datang Ke Blog Kami :)

Tuesday, 7 May 2013

BELAJAR MEMBACA


BELAJAR MEMBACA

Ketika dalam proses membaca mata memainkan peranan yang sangat penting.  Mata berfungsi merakamkan maklumat yang bercetak untuk diproses di dalam otak.  Maklumat yang disimpan ini kemudiannya dipanggil maklumat visual.  Otak menggunakan maklumat visual untuk mentafsir makna sementara maklumat visual yang dirakam oleh mata itu tadi akan ditafsir dalam otak.
          Untuk memproses maklumat visual ia memakan masa dan had masa yang diperlukan bergantung pada berapa banyak maklumat yang diperlukan.  Proses ini juga bergantung pada berapa banyak pilihan yang perlu dibuat oleh otak.  Hal ini bermakna had laju kita mengenali sesuatu bergantung pada bilangan pilihan yang ada. 
          Apabila kita membaca mata kita bergerak dengan cara melompat-lompat.  Istilah teknikal untuk kejadian ini adalah ginjatan (saccades).  Antara ginjatan terdapat satu tempoh yang dipanggil penetapan.  Untuk merakamkan apa yang berlaku ketika seseorang itu sedang membaca,  sebuah alat iaitu ‘eye tracker’ boleh digunakan.  Masa yang lam diperlukan untuk penetapan kata dasar.  Manakala perkataan yang lebih kompleks mengambil masa yang lebih panjang untuk penetapan dan berlaku pengesanan perkataan ke belakang.  Tempoh penetapan penting kerana pada ketika inilah maklumat diperoleh daripada teks.  Manakala semasa ginjatan,  tiada maklumat yang dirakam.  Tempoh penetapan sesuatu perkataan bergantung pada tiga faktor iaitu faktor kesan kepanjangan,  kesan kekerapan dan kesan konteks.
          Setelah mata merakam maklumat visual teks bacaan,  proses selanjutnya ialah pengecaman kata.  Proses pengecaman kata ini berlaku di dalam otak.  Pengecaman perkataan mengikut kaedah fonetik melibatkan pentafsiran bunyi yang dibuat oleh satu huruf tertentu atau gabungan huruf.  Manakala cara pengecaman seluruh perkataan melibatkan pengecaman perkataan secara keseluruhan.
          Setelah mengecam perkataan,  langkah seterusnya dalam bacaan ialah memahami makna.  Kita belajar memahami makna melalui pengalaman.  Semasa kita membaca satu ayat,  perkataan dan frasa yang kita temui,  secara tidak langsung kita telah mengaktifkan daya ingatan yang membenarkan kita untuk memahami makna.  Kejadian ini dikenali sebagai mencari makna.  Mencari makna ialah kesan yang memudahkan makna diberikan kepada kata yang telah dicam terlebih dahulu.  Kajian mengenai mencari makna ini menemukan satu perkara penting dalam proses membaca iaitu model minda (mental model).  Andaian boleh dibuat,  apabila pembaca menjumpai satu perkataan baru,  mereka akan bertindak membina model mental berkaitan perkataan tersebut dengan bantuan model-model yang sedia ada wujud dalam daya ingatan mereka.
          Menurut Smith (1990),  kata yang dilihat dalam bentuk tulisan itu ialah struktur permukaan bahasa iaitu berbentuk penulisan.  Manakala struktur dalaman pula berkait rapat dengan makna yang dibawa kepada bentuk tulisan yang dapat dilihat oleh otak tadi.  Smith juga berpendapat bahawa bukan perkataan yang membawa makna kepada ayat tetapi ayat yang memberi makna kepada perkataan.  Makna juga dibina secara keseluruhan apabila pembaca dapat menggunakan kiu yang terdapat dalam ayat.  Kiu ialah penanda yang membantu dalam pembacaan.  Sistem kiu terdiri daripada sistem kiu grafik,  sistem kiu sintaksis,  dan sistem kiu semantik.  Sistem kiu grafik merujuk kepada hubungan huruf-bunyi atau grafem-fonem,  bentuk perkataan,  perkataan yang sudah diketahui berbanding dengan perkataan baharu,  imbuhan awalan, akhiran dan kedua-dua sekali,  pola ejaan,  faktor legibility dan ilustrasi.  Sementara sistem kiu sintaksis merujuk kepada pola ayat dan susunan kata dalam ayat (subjek dan predikat),  kata berfungsi,  pola intonasi,  konteks tatabahasa,  dan tanda bacaan.  Kiu semantik fokusnya terarah kepada kebolehan berbahasa,  perbezaan dialek,  faktor fisiologi,  kemahiran tanggapan pembaca,  pengalaman intelek dan konsepsi pelajar dan faktor fizikal,  sosial juga emosi.

Tahap awal membaca
Peringkat asas membaca:
i.                    Menyuburkan dan memperkembangkan kesedaran membaca
ii.                  Mendirikan asas belajar membaca
iii.                Menyuburkan pembelajaran membaca yang pesat
iv.              Membaca dengan banyak
v.                Meneliti pembacaan

Punca kanak-kanak gagal untuk membaca walaupun telah diajar dengan baik:
i.                    Masalah tidak mengenal huruf (bentuk,  nama dan bunyi sama ada huruf vokal atau konsonan)
ii.                  Masalah tidak dapat mengeja dan membaca suku kata.
iii.                Masalah tidak berkebolehan meramal perbendaharaan kata daripada perkataan yang dieja.
iv.              Masalah kesihatan seperti rabun,  masalah pendengaran,  emosi terganggu,  terencat akal,  kecacatan otak dan sebagainya.
v.                Masalah pembalikan huruf.

Faktor kebolehbacaan (Shahrin Ismail,  2009)
i.                    Kebolehan pergerakan mata yang baik
ii.                  Kebolehan mengenal rupa bentuk asas huruf
iii.                Kebolehan mengenal pasti dengan tetap huruf atau simbol yang dilihat

Proses dan kaedah belajar membaca (Shahrin Ismail:2009)
i.                    Pengecaman
ii.                  Asimilasi
iii.                Integrasi dalaman
iv.              Integrasi tambahan
v.                Retensi
vi.              Mengingat kembali
vii.            Komunikasi

Pengecaman
a)  melibatkan pengecaman simbol atau huruf
b)  mementingkan pengetahuan tentang abjad
c)   langkah ini berlaku segera apabila bermulanya proses membaca
Asimilasi
a)  Melibatkan pencernaan segala perkara yang dilihat,  didengar dan dialami.

Integrasi Dalaman
a)  Melibatkan pengetahuan tentang apa yang tertulis

Integrasi Tambahan
a)  Melibatkan pemahaman dengan sepenuhnya apa yang dibaca
b)  Pembaca menggunakan pengetahuannya yang terdahulu untuk dihubungkaitkan dengan apa yang dibaca.
Retensi
a)  Melibatkan penyimpanan maklumat asas

Mengingat kembali
a)  Melibatkan keupayaan mengingati kembali maklumat yang telah disimpan
b)  Merupakan kemampuan untuk mengingat semula atau mengeluarkan semula maklumat tersebut apabila diperlukan.

Komunikasi
a)  Proses ini berkaitan dengan menggunakan maklumat yang diperoleh dengan segera.
b)  Komunikasi penting kerana ia melibatkan proses berfikir.

Kaedah belajar membaca
Terdapat dua kaedah yang digunakan untuk belajar membaca.  Kaedah tersebut adalah seperti berikut iaitu:
i.             Kaedah Fonik
-         Memperkenalkan huruf A hingga Z
-         Memperdengarkan bunyi bagi setiap huruf dengan tepat
-         Memperkenalkan huruf bersama bunyinya sekali dalam konteks perkataan
-         Apabila sudah berjaya menyebutnya dengan tepat dan jelas,  baharulah disuruh membaca senyap (baca dalam hati)
-          
ii.           Kaedah Lihat-Sebut
-         Masih bergantung pada perkataan atau respon lisan
-         Pada mulanya ditunjukkan gambar
-         Contoh,  guru menunjukkan kad bacaan dan meminta pelajar menjawab apa-apa yang tertera di atas kad



No comments:

Post a Comment