MASALAH DALAM MEMBACA
Masalah dalam bacaan bukanlah satu isu
baharu. Namun demikian masalah ini tidak
boleh dipinggirkan begitu sahaja.
Seluruh sistem pembelajaran murid akan lumpuh seandainya mereka
menghadapi masalah dalam bacaan. Masalah
dalam bidang bacaan ini amat luas iaitu masalah dari aspek murid dan dari aspek
bahan bacaan. Masalah dari aspek murid
boleh dilihat dari segi intelek,
psikologi, fizikal dan
persekitaran. Faktor intelek murid
mengambil kira aspek-aspek seperti kecerdasan,
kebolehan bahasa, pengetahuan dan
pengalaman sedia ada. Faktor psikologi
pula memperlihatkan pengaruh minat,
motivasi dan konsep kendiri.
Faktor fizikal pula memberi tumpuan kepada daya penglihatan dan daya
pendengaran muri-murid. Manakala faktor
persekitaran berkaitan lokasi di mana murid itu berada iaitu sama ada di rumah
atau di sekolah.
Selain
faktor murid, faktor bahan bacaan juga
menjadi masalah dalam bidang bacaan.
Faktor bahan bacaan ini akan melihat sudut penyediaan bahan bacaan itu
sendiri misalnya aspek perbendaharaan kata,
panjang pendek ayat, isi, struktur cerita, penggunaan dan organisasi bahan grafik.
Faktor-Faktor Masalah Membaca
·
Kaedah Pengajaran Guru
Kaedah pengajaran guru merupakan salah
satu punca berlakunya masalah membaca dalam kalangan murid. Masalah dalam
kaedah pengajaran guru berpunca daripada tiga punca utama, iaitu kurang
pengalaman, penggunaan kaedah pengajaran membaca secara beramai-ramai dan
individu, dan tidak ada kaedah yang berkesan dalam pengajaran membaca.
·
Faktor Persekitaran
Faktor seterusnya yang dikenal pasti
punca berlakunya masalah membaca dalam kalangan murid ialah persekitaran yang
tidak kondusif. Terdapat tiga faktor persekitaran yang menyebabkan masalah ini
berlaku, iaitu keluarga, sekolah, dan rakan.
i.
Persepsi
ibu bapa juga begitu lebih mementingkan subjek seperti Sains, Matematik dan Bahasa
Inggeris mereka sanggup menghantar anak-anak mereka belajar (tuisyen) untuk
subjek tersebut tetapi tidak pada bahasa Melayu yang mereka anggap mudah lulus
dan kurang penting, tetapi sebaliknya anak-anak bukan Melayu pula (kebiasaannya
orang Cina) pula yang menghantar anak-anak mereka belajar/tuisyen bahasa Melayu
kerana subjek ini penting untuk mendapatkan biasiswa.
ii.
Faktor
sekolah juga adalah penyumbang kepada masalah ini. Contohnya masalah membaca
ini sepatutnya sudah selesai atau tidak lagi ada bagi murid darjah 6. Pada masa
ini guru lebih fokus kepada murid untuk menghadapi peperiksaan UPSR, guru tidak
lagi banyak menumpukan perhatian kepada mengajar membaca murid-murid yang lemah
ini, kerana bagi mereka murid darjah 6 ini mesti lulus peperiksaan UPSR ini
nanti. Caranya saja ialah murid yang lemah ini diajar oleh guru-guru lain
khusus untuk membaca sahaja. Sepatutnya mengatasi kelemahan membaca ini sudah
bermula sejak murid itu dikenal pasti lemah membaca itulah. Kerana pada Darjah
1, 2 atau 3 mereka ini sepatutnya sudah mantap dengan kemahiran membaca. Jadi
bila mereka berada di darjah 4, 5 dan 6 tumpuan guru hanya kepada pengajaran
mata pelajaran seperti Matematik, Sains,
Geografi, Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu.
·
Faktor Psikologi
Minat dan motivasi sangat berperanan
dalam membina tabiat dan keupayaan membaca. Minat yang mendalam terhadap bahan
bacaan memudahkan seseorang itu mengalami proses pembacaannya. Terdapat dua
faktor yang berkaitan dengan psikologi, iaitu kurang minat belajar dan kurang mengambil
perhatian semasa belajar. Faktor tidak minat membaca merupakan salah satu
faktor yang menyumbang kepada wujudnya masalah membaca dalam kalangan murid.
Tumpuan belajar daripada murid itu
kurang, misalnya semasa pengajaran di bilik darjah murid-murid seperti ini
kurang mengambil perhatian terhadap pengajaran yang disampaikan oleh guru.
Perkara ini juga berkait rapat dengan sikap dan tabiat belajar murid berkenaan.
Murid yang
pandai membaca mempunyai sikap dan
tabiat rajin belajar berbanding dengan
murid yang lemah membaca ini.
·
Faktor Individu
Faktor individu berkait rapat dengan
kecerdasan dan kebolehan membaca. Murid-murid yang mempunyai kecerdasan yang
tinggi selalunya berpeluang memahami dengan cepat bahan bacaan yang dibaca
berbanding murid yang lemah membaca. Faktor individu ialah faktor yang
berkaitan dengan kecerdasan murid lemah dalam pembelajaran dan membaca.
Murid-murid ini juga mempunyai ingatan yang lemah dan tidak dapat mengingat
maklumat dan apa yang telah dipelajari dalam jangka masa yang panjang. Bagi
sebilangan subjek guru, faktor kecerdasan murid atau individu adalah berkait
rapat dengan kebolehan membaca mereka. Kecerdasan murid yang rendah menjadikan
individu berkenaan tidak boleh mengingati apa yang dipelajari untuk jangka masa
panjang dan menyebabkan murid-murid ini membuat tanggapan yang meleset dari apa
yang telah dipelajari.
·
Teks yang Digunakan
Secara tradisi, variasi dalam pembacaan
murid berpunca daripada jenis teks yang dibaca. Pengaruh teks terhadap pembaca
adalah sangat kompleks. Teks yang mudah dan menarik memudahkan pembaca, membaca
dan memahami isi kandungan teks tersebut. Sebaliknya, jika teks yang dibaca
terlalu tinggi bahasanya, banyak teks, tulisan
yang kecil dan lain-lain boleh mengganggu pembacaan pembaca. Terdapat dua
perkara utama yang berhubung kait dengan faktor teks, iaitu tidak menarik dan
sukar difahami. Teks yang tidak menarik adalah berkaitan dengan isi kandungan
atau bahan cerita yang sudah terlalu lama dan kurang sesuai dengan keadaan
semasa murid. Cerita yang terdapat dalam teks berkenaan sudah lama, perlu
diperbaharui dan disesuaikan dengan keadaan dan kehendak pada murid masa kini.
Di samping itu, sebahagian kandungan teks bacaan tersebut terlalu panjang dan
sukar difahami murid. Kandungan teks berkenaan kurang sesuai dengan kebolehan
murid, terutama murid yang masih rendah tahap kemahiran membaca mereka.
·
Masa Pengajaran
Faktor masa pengajaran bermaksud masa
pengajaran membaca yang diperuntukkan terlalu singkat dan tidak mencukupi.
Peruntukan masa pengajaran membaca yang terlalu singkat ini tidak banyak
membantu murid tahap kecerdasan sederhana dan lemah untuk menguasai kemahiran
membaca. Contohnya, bagi guru masa 30 minit itu tidak mencukupi, sepatutnya
masa membaca itu biarlah mengambil masa yang panjang terutama bagi murid darjah
1, 2 dan 3 sebab membaca adalah asas. Jadi pada peringkat asas kemahiran
membaca atau apa saja kemahiran perlu dikukuhkan terlebih dahulu sebelum mereka
ini pergi lebih jauh lagi dengan mempelajari banyak mata pelajaran dan mempelajari
bahasa Inggeris. Keadaan ini kurang diambil perhatian berat oleh pihak
kementerian. Bila dilihat pada bebanan subjek darjah 1, 2 dan 3 terlampau
banyak sehingga lapan mata pelajaran. Jadi tumpuan kanak-kanak untuk
mengukuhkan kemahiran membaca dan lain-lain kemahiran itu terbatas disebabkan
bebanan subjek yang banyak yang harus mereka kuasai.
Kesan Masalah Membaca
i.
Gagal dalam Peperiksaan
Kegagalan murid membaca dengan baik
seringkali dikaitkan dengan kegagalan dalam peperiksaan. Kegagalan dalam peperiksaan
ini banyak dipengaruhi oleh kesukaran murid-murid untuk memahami isi kandungan
pelajaran yang dipelajari disebabkan oleh kegagalan mereka membaca dengan baik.
Senario yang wujud bila murid gagal
dalam peperiksaan besar seperti UPSR, PMR,SPM ialah kita akan mendengar orang
mengatakan murid atau pelajar itu gagal kerana faktor yang utama ialah lemah
membaca. Memang diakui membaca adalah kunci utama dalam pembelajaran, tanpa ada
kemahiran membaca memang pembelajaran murid akan menjadi pincang.
ii.
Menjejaskan Pembelajaran Mata Pelajaran Lain
Murid yang menghadapi masalah membaca
ini juga didapati berhadapan dengan masalah untuk menguasai mata pelajaran lain
selain Bahasa Melayu. Akibat daripada kelemahan menguasai kemahiran membaca
ini, pencapaian mereka terhadap mata pelajaran lain seperti Matematik, Bahasa
Inggeris, Sains dan Geografi juga terjejas. Kegagalan menguasai kemahiran membaca
di peringkat rendah sangat menyukarkan murid ini untuk meneruskan pelajaran.
Sebagai contoh, murid-murid yang berada di Darjah 6 ini tumpuan mereka adalah menguasai
semua mata pelajaran yang ada di peringkat ini, tetapi adalah malang bagi
sebahagian kecil murid yang lemah kemahiran membaca, mereka tidak dapat
menumpukan sepenuhnya terhadap semua mata pelajaran di peringkat ini kerana
mereka bergelut dengan kelemahan untuk memahami isi pelajaran tersebut kerana
mereka ini lemah menguasai membaca. Akibat dari ini juga banyak masa digunakan
untuk membimbing murid yang lemah ini.
iii.
Sukar Menghadapi Peperiksaan
Murid yang lemah membaca nanti akan
berhadapan dengan kesukaran menjawab soalan sebab kelemahan membaca mereka.
Dengan sendiri apa yang diajarkan ataupun apa juga bentuk-bentuk latihan dan
ujian murid yang lemah membaca ini akan terkandas. Misalnya dalam pelajaran
pemahaman karangan jika mereka lemah membaca sudah tentu mereka ini tidak dapat
menjawab dengan baik soalan kefahaman berkenaan. Ini kerana, dari segi bahasa murid berkenaan
harus menguasai kemahiran membaca yang kukuh dahulu. Jika mereka ini lemah
membaca maka sudah tentu mereka ini menghadapi kesukaran untuk menjawab
sebarang soalan sama ada ujian atau peperiksaan sebab mereka tidak faham
tentang isi soalan dan arahan ujian atau peperiksaan tersebut. Sebab pengukuran
kemajuan seseorang murid itu lebih banyak melalui ujian dan peperiksaan.
iv.
Kesan Psikologi
Minat dan motivasi sangat dominan dan
berperanan dalam membina tabiat suka membaca. Di samping itu, dorongan dan pemupukan
minat perlu ditanamkan oleh guru, ibu bapa serta komuniti setempat. Minat yang
tinggi terhadap membaca membolehkan individu tersebut berjaya dalam
kehidupannya. Kesan psikologi itu berkaitan dengan minat,
semangat, emosi dan sikap murid. Murid
yang lemah menguasai kemahiran membaca akan menghadapi berbagai-bagai impak
psikologi.
v.
Kedudukan Bilangan di Dalam Kelas
Antara impak yang jelas dan mudah
dilihat ialah apabila keputusan peperiksaan dikeluarkan murid, yang bermasalah
membaca selalu berada di kedudukan terkebelakang di dalam kelas. Murid bermasalah membaca ini seringkali mendapat nombor
penghabisan. Punca berlakunya perkara ini adalah disebabkan mereka lemah dalam
pelajaran. Kelemahan dalam pelajaran ini berpunca daripada tidak dapat
menguasai kemahiran membaca dengan baik.
No comments:
Post a Comment