DEFINISI MEMBACA
Definisi
membaca memerlukan tinjauan yang lebih mendalam sekiranya kita mengambil kira
perkembangan semasa dan kemajuan teknologi yang digunakan dalam persembahan
bahan bacaan dan bahan visual pada masa ini.
Membaca merupakan proses yang dilakukan oleh pembaca bagi membentuk atau
memberikan makna terhadap teks yang dibacanya dengan menggunakan kandungan teks
dan pengetahuan latar pembaca tersebut sebelum membuat keputusan.
·
Kamus
Dewan Edisi Keempat
mendefinisikan ‘membaca’ sebagai memerhatikan
isi sesuatu yang tertulis atau tercetak dengan teliti dan memahamkan makna
kandungannya.
·
Robert
Lado (1964)
menyatakan membaca sebagai mengungkap pola-pola bahasa daripada bentuk
tulisannya.
·
Steinberg
(1982)
mendefinisikan proses membaca sebagai satu bentuk komunikasi dan tujuannya
adalah memberikan maklumat melalui bentuk-bentuk bertulis.
·
Zulkiffley
Hamid (1994)
menyatakan membaca sebagai proses pembaca mengenal lambang-lambang tulisan,
menterjemahkannya kepada bentuk bunyi yang dilambangkan dan mendapatkan makna bagi
bentuk tulisan tersebut.
·
Marohaini
Yusoff (1989)
merumuskan proses membaca sebagai perlakuan yang kompleks dan tidak dapat
diperhatikan.
·
Haris
dan Sipay (1980)
menyifatkan proses membaca sebagai proses untuk memperoleh tafsiran yang
bermakna tentang lambang-lambang bercetak atau bertulis.
·
Tarigan
(1985)
mendefinisikan membaca sebagai suatu proses yang dilakukan serta dipergunakan
oleh pembaca untuk memperoleh pesan, suatu kaedah yang digunakan untuk
berkomunikasi dengan diri sendiri dan orang lain.
·
Kennedy
(1981) menyatakan
bahawa membaca ialah keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual,
menghubungkan bentuk itu dengan bunyi atau makna yang diketahui seterusnya
memahami dan mentafsir maksudnya berdasarkan pengalaman lalu.
TEORI
MEMBACA
Teori Proses Membaca
Terdapat pelbagai teori yang telah ditemui sekitar
awal abad ke-20, khususnya dalam bidang pendidikan yang berkaitan dengan
membaca dan proses untuk menguasai maklumat.
Teori
Ahli Sains Kognitif
Teori ini adalah berkaitan minda dan
kecerdikan manusia. Kajian ini juga merangkumi bidang falsafah, psikologi,
kepintaran artificial, sains saraf (neuroscience), linguistic dan antropologi.
Semua bidang ini digabungkan bagi memahami bagaimana manusia memperoleh
kecerdikan menerusi fungsi otak.
Beberapa model
boleh digunakan bagi pengajaran membaca di sekolah menengah
Model tersebut telah digunakan dalam
pelbagai penyelidikan yang telah dijalankan bagi melihat keberkesanan
pengajaran membaca dalam kalangan murid sekolah dan pendidikan awal kanak-kanak.
Model ini juga boleh dicuba bagi pengajaran membaca dalam bahasa Melayu,
antaranya ialah Model Bawah ke Atas (Bottom-Up Model), Model Atas ke Bawah
(Top-Down Model), Model Interaktif dan Model Transaksional.
Model
Bawah ke Atas (Bottom-Up)
Proses
membaca bergerak secafa linear, dimulai dengan memproses huruf, sukukata,
perkataan, frasa, klausa, dan ayat secara berurutan bagi mendapakan makna teks.
Model ini sangat berguna untuk bacaan peringkat awal. Model bacaan Bottom-up
atau bawah ke atas adalah model di mana pembaca menguasai pembacaan dimulai
dengan membaca huruf. Kemudiannya
membaca perkataan, diikuti dengan membaca ayat,
membaca perenggan dan membaca teks penuh sehingga pada akhir pembacaan
mencapai pemahaman terhadap teks yang dibaca
Model dari Atas ke Bawah (Top
Down)
Memahami
teks yang dibaca walaupun tidak mengenal setiap perkataan yang dibaca.
Menggunakan makna dan isyarat tatabahasa bagi mengenal pasti perkataan yang
tidak dikenali. Fokus dalam pengajaran adalah membaca ayat, paragraf dan
keseluruhan bahan. Perkara penting adalah jumlah dan jenis maklumat yang
diperoleh daripada pembacaan.
Model
Top-down atau atas ke bawah pula merujuk kepada teknik atau kaedah bacaan yang
dihasilkan bersandarkan pengalaman dan pengetahuan sedia ada pembaca sambil
mengetahui tujuan ia membaca dan pada akhirnya,
pembaca mencapai kefahaman terhadap bahan.
Model Interaktif
Dalam
model interaktif, pemberatan antara
input dengan produk diberikan tumpuan yang sama berat. Input ialah usaha yang dijalankan sebelum
pembacaan. Hasil atau produk yang
diperoleh selepas bacaan atau pasca bacaan adalah hasil daripada usaha yang
dijalankan sebelum bacaan tersebut.
Menggunakan cetakan sebagai input dan makna sebagai output. Membaca adalah proses membuat tanggapan dan
proses kognitif. Model atas ke bawah dan
bawah ke atas boleh timbul secara silih berganti atau serentak bergantung pada
pemboleh ubah pembaca dan pemboleh ubah teks.
Model Transactional
Proses
membina makna daripada kombinasi pembaca tertentu, pada masa atau konteks tertentu, dengan teks tertentu. Ia adalah suatu transaksi antara pengarang, pembaca,
dan teks. Pembaca membawa
perasaan, sikap, jangkaan,
dan tujuan untuk setiap teks, dan
ini membawa makna atau penimbulan. Pendirian pembaca yang menentukan pengalaman
yang diperoleh mereka daripada teks.
No comments:
Post a Comment